Vliv technologií na vývoj školství

„Využití technologií je dnes již natolik všudypřítomné, že bychom se měli přestat dohadovat o tom, zda je dobré či špatné. Musíme je prostě přijmout jako běžnou součást života dětí. Je pro ně stejně samozřejmé jako dýchání.“ tolik z citátu Michaela Rice v článku pana Brdičky.

Ano technologie jsou všudypřítomnou součástí života, tím spíše pro digitální domorodce, děti školou povinné. V ČR vlastní 98% žáků mobil a 40% notebook. Jak je to ale s využitím technologií ve vzdělání? Vychází škola tomuto stavu naproti? Pojďme si uvést některá čísla. Ano, statistika nuda je, má však cenné údaje.)

Doc. Jiří Zounek ve své prezentaci Technologie ve vzdělávání pohledem pedagogického výzkumu uvádí vcelku neradostná čísla. Data čerpá z průzkumu ČSÚ a statistik ČŠI a vztahují se k roku 2009.

 

Přístup k počítači pro žáka ZŠ

8 žáků připadá na jeden počítač

         – z poloviny jde o počítače starší nad 5 let

 

91% počítačů je soustředěno v počítačových učebnách

       – do počítačové učebny je často obtížné se dostat

       – brání tomu administrativní či organizační omezení

       – počítačové učebny často učí o ICT místo prostřednictvím ICT

 

Přístup k počítači pro učitele ZŠ

90% učitelů je pro práci s počítačem proškoleno

29% učitelů je proškoleno v aplikacích výukového SW

 

59% učitelů získalo počítačové dovednosti od kolegy

40% učitelů se naučilo počítačové dovednosti samo

 

Motivy pro využívání ICT na straně učitelů 

Tlak = vnější požadavek (vedení školy a „technické děti“)

Tah = nabízená příležitost (tahouni a inovátoři)

 

Z uvedeného vyplývá, že počítačů je ve školách žalostně málo, užívání výukového SW a proškolení učitelů je na nedostatečné úrovni. Samotné navýšení počtu počítačů na 1:1 ale problém neřeší. Myslím si, že řešením je:

 

– podporovat možnosti dalšího vzdělávání učitelů tak aby drželi krok s dobou

– koncepční zaměření na současné technologické trendy

 

Tento článek vznikl jako reflexe materiálů z druhého týdne kurzu RVP_VT21.

 

odkazy:

Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D článek Vliv technologií na děti prudce roste

http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11103/

 

Doc. Jiří Zounek prezentace Technologie ve vzdělávání

http://elearning.rvp.cz/kurzy/file.php/81/Zounek_prezentace_online_prednes_final-new.pdf